Stedspecifikt projekt til The Piccadilly Exhibition Company #1, Machwerket, Århus
Søren Assenholts værk 1909, Byvandring, Landsudstilling, Århus er et stedsspecifikt værk lavet til gruppeudstillingen The Piccadilly Exhibition Company #1 i Århus. Udgangspunktet for værket er en byvandring i Århus, der handlede om Landsudstillingen i 1909. Uopfordret havde mange af tilhørerne medbragt personligt vidnesbyrd fra Landsudstillingen. Pakket ind i beskyttende plastlommer blev medaljer, nåle samt håndkolorerede billeder og postkort vist frem til guiden, der kom til at fungere som garant for de historiske fakta og dermed relikviernes autenticitet.
Assenholts værk består af fotografier fra byvandringen, men skildrer mere formidlingen af byens historie end byrummet selv. Fotografierne blev efterfølgende digitalt bearbejdet, så de mimede farvelægningen på de gamle fotografier, og pakket ind i plastlommer og fryseposer blev de vist frem i lukkede montrer, som nyt og medieret historisk vidnesbyrd. Værket stiller spørgsmål til, hvordan historie repræsenteres, og hvad der fortæller den mest autentiske historie om Århus. Er det bymuseets udstillinger? Er det formidlingen på en byvandring? Eller er det selve byens rum – på trods af, at de fleste fysiske spor er borte?
*
1909, City walk, National Exhibition, Århus Site specific project for The Piccadilly Exhibition Company #1, Machwerket, Århus
Søren Assenholts work 1909, City walk, National Exhibition, Århus is a site specific work made for the group show The Piccadilly Exhibition Company #1 in Århus. The starting point for the work was a city walk in Århus where the guide spoke about the National Exhibition of 1909. A good deal of the audience had spontaneously brought personal evidence from the National Exhibition. Wrapped in protective plastic foil, they showed medals, needles, hand coloured pictures and postcards to the guide, who consequently served as a garantee for the historical facts and thereby the authenticity of the relics.
Assenholt’s work consists of photographs from the city walk, but it depicts the mediation of the town’s history more than the cityscape itself. The photographs have been digitally altered to mime the colouring of the old photographs. Then wrapped in plastic foil and freezer bags they were displayed in exhibition cases, as new and mediated historical evidence. The work deals with representation of history and examines what tells the most authentic story about Århus. Is it the exhibitions at the local town museum? Is it the speech at a guided city walk? Or is it the cityscape itself - despite the fact that most of the physical traces are gone?