Transport Exchange Passage I 2008 besøger jeg kunstakademiet i Kinshasa, DR Congo, og her opstår idéen til et værk, der handler om D.R. Congos kolonihistorie. Hjemme i Danmark bliver idéen til værket Lady Alice, som jeg udstiller to steder i Europa.
I april 2010 transporterer jeg værket tilbage til Kinshasa og installerer det i akademiets skulpturpark. Mit sigte er at undersøge, hvordan værket modtages og om de nye omgivelser påvirker værkets betydning.
Værket er blevet transporteret i en trækasse, som jeg og mine kollegaer fra akademiet i Kinshasa omformer til et relief igennem en 5 dages improvisation.
*
During a visit at the art academy in Kinshasa, D.R. Congo, in 2008, I develop an idea for a piece concerning the colonial history of D.R. Congo. Back in Denmark I transform the idea into an art work called Lady Alice and exhibit it two different places in Europe.
In April 2010 I transport the work back to the academy in Kinshasa and install it in the sculpture park. My aim is to investigate how the work is received and if the new surroundings affect its meaning.
The piece is transported in a wooden case and during a 5 day long improvisation I transform the case into a relief together with my colleagues from the academy in Kinshasa.
Tak til: Académie des Beaux-Arts Université, DR Congo Professor Hassan Tshamala Professor Baya Tshidi Konsul Marie Pambi Pedersen Jules Yomba Sanne Flyvbjerg Mette Nisgaard Larsen Mads Laumann Graver
Fra kopenhagen.dk: Hvad har du lavet til udstillingen? Jeg har gennemført en udveksling med Académie des Beaux-Arts i Kinshasa, DR Congo. Installationen på Charlottenborg består af en passage mellem to gigantiske trækasser, der fungerer som kulisse. I rummet hænger en transportkasse med træsnit på indersiden, og på gulvet er en video bestående af 10 skærme. Alt sammen som en del af en samlet spatial oplevelse.
Hvorfor har du valgt at lave netop dét værk? Projektet skulle både pege bagud og fremad. Jeg havde længe tænkt over, hvad der ville ske ved at placere et værk i sin egen kontekst. Det ville jeg prøve ved at sende et projekt, der er opstået i DR Congo tilbage til landet. Et sådant værk skal kunne tåle at blive vist både i Danmark og i DR Congo. Den viden, man henter et sted, skal gerne bringes tilbage til sit oprindelsessted, men alt for ofte sker det ikke - som når udenlandske forskere undersøger Christiania uden bagefter at dele forskningsresultaterne med stedet selv. Derudover er jeg interesseret i håndværk og tradition. Når professor Hassan Tshamala, som jeg udvekslede med, laver en træfigur, så er han vævet ind i sit lands tradition. Han er tæt på sin tradition og er ikke i tvivl om, hvad den er for en størrelse. Denne tradition blander han med det kontemporære. Desuden arbejder han som kunstner ikke med et delt subjekt. Idé og produktion er i høj grad vævet sammen, hvilket jeg mener at vi kan lære meget af.